Kevyttä ja proteiinipitoista: 5 tapaa käyttää raejuustoa ruoanlaitossa

Toimitus 6. syyskuuta 2018

Kaipaatko kevyitä, mutta täyttäviä reseptejä? Vähärasvainen ja proteiinipitoinen raejuusto tunnetaan ennen kaikkea välipalana, mutta sitä voi käyttää monella tapaa myös ruoanlaitossa, jopa jälkiruoissa ja leivonnassa.

Proteiinipitoinen smoothie

Smoothie on hyvä aamu- tai välipala. Nälkä pysyy varmemmin loitolla lounaaseen asti, kun lisäät mukaan proteiinia. Raejuusto sopii etenkin rahkaan, jogurttiin tai maitoon tehtyihin smoothieihin. Lisää lempismoothieesi 0,5 - 1 dl raejuustoa ja sekoita tasaiseksi.

Reseptiryhmä

Smoothie reseptejä

Kevyemmät tortillat

Tortillat ovat monen herkkua, mutta kastikkeiden ja muiden täytteiden takia niistä saa helposti kerralla melkoisen määrän kaloreita. Kun valitset täysjyvätortillan, täytät sen vähärasvaisella broilerilla ja kasviksilla ja teet vielä kastikkeen kermaviilistä ja raejuustosta, voit nauttia tortilloista hyvällä omallatunnolla. Vinkki! Voit kokeilla kermaviilin tilalla myös valmiiksi maustettuja, vähärasvaisempia Valio dippi & kastikkeita.

Proteiinia kasvispihveihin

Näissä pihveissä on paljon hyvää: edulliset raaka-aineet, paljon kasviksia ja reilusti proteiinia. Raasta porkkanan ja purjon seuraksi palsternakkaa tai juuriselleriä. Ne tuovat pihveihin maukasta makua.

Vähärasvaisempi jälkiruoka

Jos kaipaat kevyempää jälkiruokaa, kokeile tätä raejuustosta ja Bulgarian jogurtista syntyvää jäädykettä. Ainekset sekoitetaan tasaiseksi tehosekoittimessa, joten valmiista jäädykkeestä ei edes arvaa, että mukana on raejuustoa. Makua täydentävät vaahdotettu vaniljakastike ja hunaja. Nauti kevyt jäädyke marjojen kanssa.

Raejuustoa leivonnaisiin

Raejuustolla saat mehevyyttä ja proteiinia helppoihin leivonnaisiin, kuten teeleipiin ja pannukakkuun. Valitse vähintään 2 g / 100 g rasvaa sisältävä raejuusto, niin se pysyy mehevänä myös paistettaessa.

Tiesitkö tämän proteiinista?

Proteiini on yksi neljästä energiaravintoaineesta rasvan, alkoholin ja hiilihydraattien ohella. Näistä neljästä proteiini tuottaa eniten kylläisyyden tunnetta. Proteiinia kannattaa syödä joka aterialla. Lue lisää proteiinista.

Ruoka Lue lisää ihmisistä ja ilmiöistä ruokapöydän ympäriltä ›

Energiatarpeesi