Hyggeillen kohti pimeneviä iltoja

Tanskasta lähtöisin oleva hygge on viime vuosien trendi-ilmiö, jossa keskitytään hyvinvointiin ja oleiluun rennosti ja nautiskellen. Jos jotain tehdään, se tehdään kiireettömästi. Suomalaisittain voisi puhua vaikka kotoilusta tai hämärän hyssystä.

Hyggeily on niin suosittua, että aiheesta on ilmestynyt useita kirjojakin lifestyleoppaista sisustukseen. Olennaista on kuitenkin rentous. Koti voi olla varsin hyggelig ilman pöyhittyjä untuvatyynyjä ja lampaantaljojakin. Kyse on ennen kaikkea elämänasenteesta ja positiivisen vireen säilyttämisestä pimeänä vuodenaikana. Sytytä kynttilöitä, lämmitä kuppi kuumaa ja nauti arkisista asioista.

Hyggeilijän kotoisat juomat

lisää lämpimiä juomia

Mistä virtaa syksyyn?

Vaikka sohvannurkassa onkin ihanaa, aivan joka ilta ei lempisarjan ääreen kuitenkaan kannata käpertyä. Ulkoilu virkistää aina, myös pimeään vuodenaikaan. Reippailu raikkaassa ulkoilmassa parantaa unen laatua, yleistä hyvinvointia ja jaksamista. Erityisesti hyvän ystävän tai läheisen seurassa.

Lue vinkit kevyempään liikuntaan ja hyvään oloon

Jos ulkoilma ei houkuta, voi omaa hyvinvointia edistää vaikka olohuoneen lattialla venyttelemällä. Lepo ja uni ovat myös tärkeitä. Vähennä älylaitteiden käyttöä illalla ja mene ajoissa nukkumaan, huomaat eron varmasti!

Lue vinkit hyvään uneen ja lepoon

D-vitamiinia tarvitaan talvikaudella

Kun auringonvalo vähenee, elimistön kyky tuottaa D-vitamiinia heikkenee. Flunssakaudella on hyvä huolehtia D-vitamiinin riittävästä saannista, sillä se edistää luontaisen puolustusjärjestelmän normaalia toimintaa. D-vitamiinilla on monia muitakin tieteellisesti todettuja terveyshyötyjä.

Lue lisää D-vitamiinista ja ravinnosta

Vireyttä ja virtaa ravinnosta

Jos olo on vetämätön ja vireystaso laskee, kannattaa kiinnittää huomiota monipuoliseen ruokavalioon sekä riittävään kuitujen, vitamiinien ja hivenaineiden saantiin. Kun lautaselta löytyy sateenkaaren värit, ravitsemuskin on usein hyvällä tolalla.

Lue vinkit mistä väriä lautaselle

Näillä onnistut

Kauraiset marjakeitot sisältävät magnesiumia ja B12-vitamiinia, jotka auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta. Muista nauttia ne osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. Syksyn ihana omenasato puolestaan maistuu esimerkiksi Valio Gefilus omena-inkivääri + sinkki mehussa!

Hitaasti haudutellen

Pata- ja uuniruoat on kuin tehty lohturuoaksi syksyn ja talven pimeisiin iltoihin. Niistä leviää myös ihana tuoksu ja lämpö koko keittiöön. Ähkyn vältät, kun muistat kiinnittää huomiota annoskokoon ja kokoat lautaselle myös raikkaita lisukkeita lautasmallin mukaan.

katso parhaat pataruoat
Saatko riittävästi D-vitamiinia?
Hanna Kautiainen
Mihin D-vitamiinia tarvitaan?
Hanna Kautiainen
Elintarvikkeiden D-vitaminointi turvaa saantia
Hanna Kautiainen
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen. Lisätietoja ›