Siirry sisältöön
Sormiruokailu – minkä ikäisenä voi aloittaa?
Vauvat ja taaperot

Sormiruokailu – koska aloittaa?

Sormiruokailu – koska aloittaa?
Janita Bergström
ETM, ravitsemusasiantuntija

Kaurapuurosta ja ihmisistä energiaa ammentava ruokafiilistelijä, jonka tavoitteena on juosta aina vain pidemmälle.

Sormiruokailun tarkoitus on tukea lapsentahtista ruokailua, jossa lapsi itse päättää mitä hän syö, kuinka paljon hän syö, ja lisäksi miten hän syö.

Neuvoja sormiruokailun aloittamiseen

Äidinmaito on parasta ravintoa vastasyntyneelle. Imetyksen avulla vauvalle on aina tarjolla helposti sulava, tuore, edullinen ja sopivan lämpöinen ateria. Äidinmaidosta vauva saa ensimmäisen puolen vuoden ajan kaikki tarvitsemansa ravintoaineet D-vitamiinia lukuun ottamatta. Äidinmaidon merkitys vauvalle ei ole pelkästään toimia ravintona, vaan imetyksen ansiosta vauva saa äidiltään myös läheisyyttä, lämpöä ja yhteistä aikaa. Lue lisää äidinmaidosta ja imetyksen hyödyistä, sekä imetyksen aikaisesta ravitsemuksesta.

Kiinteisiin ruokiin tutustumisen voi aloittaa sormiruoalla. Sormiruokailun aloittamisen ehtona on, että vauva on siihen valmis. Katso vinkit sormiruokailun sopivaan aloittamisajankohtaan alla olevasta listasta. Vauvalla on sormiruokailuun vaadittavat taidot usein noin puolen vuoden ikäisenä, mutta on hyvä muistaa, että kaikki lapset kehittyvät yksilöllisessä tahdissaan.

Tip icon

Milloin aloittaa sormiruokailu?

Vauvan valmiudesta sormiruokailuun kertovat mm. seuraavat taidot:

  • seuraa kiinnostuneena muiden ruokailua
  • pystyy istumaan tukevassa asennossa itse tai kevyesti tuettuna
  • hallitsee pään liikkeitä ja osaa kohdistaa katseensa
  • kykenee ottamaan kiinni ruoasta ja saa vietyä sen suuhunsa
  • osaa työstää ruokaa suussaan niin, ettei työnnä kielellään kaikkea ulos

”Sormiruokakasviksia kannattaa laittaa tarjolle muutamia erilaisia. Lapsi saa sitten itse päättää, mitä niistä hän haluaa sillä kerralla maistella.”

Paloiteltuna tai suikaloituna

  • banaani
  • päärynä
  • marjat
  • vesi- tai hunajameloni sopivina paloina
  • leipäviipaleet tai palat
  • suolattomat (luomu)riisikakut
  • maissinaksut
  • kiivihedelmä
  • kuorittu tuorekurkku
  • tomaatti
  • omena
  • avokado

Uunissa kypsennettyinä

  • bataatti
  • peruna
  • porkkana

Keitettyinä

HUOM! Älä keitä soseeksi tai liian pehmeäksi, vaan jätä palaset napakaksi, jotta niistä saa hyvin kiinni, mutta ne saa muussattua kitalaessa.

  • perunat (isoina paloina)
  • sopivan muotoiset pastat
  • bataatti
  • kananmuna
  • palsternakka
  • porkkana
  • parsakaali (jätä vartta kukinnon kanssa kahvaksi)
  • kukkakaali (tarjoile kuten parsakaali) Huom! Suuret määrät kaaleja voivat aiheuttaa ilmavaivoja lapsille, joten anna niitä alle 1-vuotiaalle vain pieniä määriä.
Tip icon

Lukuvinkkejä sormiruokailusta 

Monet pitävät sormiruokailun hyvänä perusoppaana Gill Rapleyn ja Tracey Murkettin kirjaa Baby Led Weaning (2008). Täytyy kuitenkin muistaa, että eri maissa alle yksivuotiaan ruokailusuositukset voivat poiketa toisistaan. Noudata siis omasta neuvolastasi saatuja ohjeita. Jos mieltäsi askarruttaa jokin sormiruokailuun liittyvä asia, kysy neuvoa omasta neuvolastasi.

Search