Näin hankit hyvinvoivan vatsan

Kukapa ei toivoisi vaivatonta vatsaa, sillä vatsavaivat ovat piinaava kumppani. Yleisimpiä vatsavaivojen aiheuttajia ovat laktoosi-intoleranssi ja toiminnalliset vatsavaivat, erityisesti niin sanottu ärtyvä suoli. Vaikka erityistä ongelmaa ei olisikaan, vatsan ja suoliston hyvinvointia kannattaa vaalia – koko hyvinvointimmehan alkaa suolistosta. Poimi tästä vinkit vatsaystävälliseen elämään.

Järkevä annoskoko ei pingota vatsaa

Onko ähky ja ällötys tuttu tunne ruoan jälkeen? Syynä on todennäköisesti liian runsas ja rasvainen ateria, joka jumahtaa vatsaan ja saa olon pinkeäksi. Myös voimakkaasti maustetut ruoat voivat olla syy kurjaan oloon vatsan seudulla. Muista siis tasainen ateriarytmi ja kohtuulliset annoskoot. Useimmille viisi ateriaa päivässä on sopiva tahti. Maitotuotteet ovat oiva valinta aamu-, väli- ja iltapalaksi leivän ja marjojen tai hedelmien rinnalla.

Vatsa kiittää kuiduista

Kuitua tarvitaan ruoasta, jotta suolisto toimisi hyvin. Päivittäin tulisikin saada 25-35 grammaa kuitua. Suomalaiset saavat vähemmän kuitua kuin suositellaan – moni meistä tarvitsisi muutaman gramman lisää päivässä. Muista siis vatsaasi kuitupitoisilla ruoilla, kuten runsaskuituisilla täysjyväviljavalmisteilla, kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä.

Ravintokuitu ruokavaliossa
Hanna Kautiainen
Tuorepuuro on helppo ja herkullinen aamiainen
Jaana Kiesiläinen

Muista juoda

Jotta elimistö, myös suolisto, toimii parhaalla mahdollisella tavalla, tarvitsemme päivittäin pari litraa nestettä. Pitkin päivää juotavaksi juomaksi sopii parhaiten vesi, mutta aterioiden ohella ja välipaloille voi valita maitotuotteista ja mehuista ravitsevia ja maistuvia vaihtoehtoja.

Päivittäinen nesteentarve ja erilaiset juomat
Anne-Mari Ottelin

Vatsa tykkää liikunnasta

Myös vatsa ja suolisto tykkäävät säännöllisestä liikunnasta. Suoli toimii laiskasti, jos liikunnan harrastaminen jää hyvin vähiin. Liikkua voi monella tavalla. Toiset innostuvat tavoitteellisesta urheilusta, kun taas toisille sopii paremmin arki- tai hyötyliikunta.

Kuinka paljon tulisi liikkua?
Hanna Kautiainen
Hyötyliikuntaa vai harrastuksia?
Hanna Kautiainen

Pidä stressi hallinnassa

Stressin tarkoitus on hyödyllinen, eli saada aikaan poikkeuksellisen hyvä suoritus. Lyhytaikaisena ja kohtuullisena se lisää tarkkaavaisuutta sekä keskittymis- ja suorituskykyä. Jos stressi kuitenkin jatkuu pitkään, siitä voi olla vaikea palautua. Osa ihmisistä reagoi stressiin vatsallaan. Usein puhutaan ”stressivatsasta”, mikä voi tarkoittaa myös ärtyvän suolen oireyhtymää. Pitkittyneestä stressistä kärsii koko elimistö, myös vatsa ja suolisto. Stressin säätelyssä auttavat paitsi ajanhallinta ja priorisointi myös päivittäiset rentoutumishetket sekä muutenkin riittävä lepo ja uni.

Lepo ja uni
Hanna Kautiainen