Taaperon kanssa ruokapöydässä: Yli 1 vuotiaan lapsen ruokailu

Yksivuotias voi alkaa syödä muun perheen kanssa samaa ruokaa, eikä ikään liittyviä ruokarajoituksia tässä vaiheessa enää ole. Makeita, rasvaisia ja suolaisia välipaloja kannattaa silti välttää – harva lapsi osaa niitä tässä vaiheessa oma-aloitteisesti vielä pyytääkään. Niiden asemasta onkin hyvä jatkaa tutustumista värikkäiden kasvisten, marjojen ja hedelmien valikoimaan.

Ravitsemussuosituksien toteutuminen myöhemmällä iällä helpottuu, jos jo lapsena tottuu vähäsuolaiseen, terveellisiä valintoja painottavaan ruokavalioon. Hyvin usein lapsen ruokavalion laatu kuitenkin heikkenee hänen siirtyessään perheen kanssa yhteisiin ruokatapoihin; suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa saadaan hieman liikaa. Siksi koko perheen ruokavalion laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Kokeile lautasmallia, joka on yksinkertainen ohje täysipainoisen ja monipuolisen aterian koostamiseen. Yli 1-vuotiaan lapsen lautasmallissa aterian eri osien suhteet säilyvät, mutta annoskoko on pienempi.

Monipuolinen lautasmalli

Lautasmallia noudattamalla koko perhe voi syödä samaa ruokaa. Annoskoko vaihtelee kunkin perheenjäsenen energiantarpeen mukaan.Lapset pitävät usein selkeistä mauista. Eri ruoka-aineet voi sijoitella lautaselle hieman erilleen, jotta lapsi saa mahdollisuuden tutustua uusiin raaka-aineisiin rauhassa maistellen.

  • 1/2 lautasesta kasviksia
  • 1/4 lautasesta perunaa, pastaa tai riisiä
  • 1/4 lautasesta lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa tai kasvikunnan proteiinipitoisia tuotteita (mm. linssejä ja papuja)
  • rasvatonta maitoa tai piimää ruokajuomaksi
  • täysjyväleipää, kasvirasvaa sisältävää levitettä leivälle
  • kasviöljypohjaista kastiketta salaattiin
  • jälkiruoaksi marjoja tai hedelmiä

Lapsiperheen ruokavalinnat

Koko perheelle sopivien ruokien valinnassa kannattaa noudattaa seuraavia suosituksia:

  1. Joka aterialla syödään kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Niitä lasten suositellaan syövän noin viisi oman kouran kokoista annosta päivässä (yhteensä noin 250 g).
  2. Viljavalmisteista valitaan vaihtoehdot, jotka ovat runsaskuituisia ja sisältävät täysjyväviljaa. Runsaskuituisessa leivässä on kuitua vähintään 6 g / 100 g.
  3. Maitovalmisteista suositaan rasvattomia tai vähärasvaisia vaihtoehtoja (rasvaa enintään 1 %, juustoissa enintään 17 %).
  4. Punaista lihaa, makkara- ja lihavalmisteita ei syödä päivittäin.
  5. Kalaa syödään vähintään 2-3 kertaa viikossa, eri kalalajeja vaihdellen.
  6. Kasviöljyjä ja kasviöljypohjaisia rasvoja käytetään päivittäin.
  7. Suolaa ja sokeria sekä niitä sisältäviä elintarvikkeita käytetään maltilla.
  8. Janojuomaksi valitaan vesi, joka on hyvä valinta sekä painonhallinnan sekä hammasterveyden kannalta.
Valio ValSa® tuotteilla vähemmän suolaa
Anne-Mari Ottelin
Mitä haittaa liiasta suolasta on?
Anne-Mari Ottelin

Maitotuotteet taaperon ruokavaliossa

Äidinmaito tai vieroitusvalmiste voidaan korvata vuoden iässä rasvattomilla ja vähärasvaisilla maitovalmisteilla. Perheen niin halutessa voi imetystä jatkaa yhden ikävuoden jälkeenkin. Leikki-ikäinen lapselle suositellaan päivittäin 4 dl nestemäisiä rasvattomia tai vähärasvaisia maitovalmisteita riittävän kalsiumin, jodin ja D-vitamiinin saannin turvaamiseksi. Tämä määrä sisältää hapanmaitovalmisteet ja vellit. Lisäksi suositellaan 1 viipale vähärasvaista ja vähäsuolaista juustoa (rasvaa enintään 17 % ja suolaa enintään 1,2 %).

Maito taaperon ruokavaliossa: kalsiumia, jodia ja D-vitamiinia
Päivi Pitkänen
Aiheuttaako maito erilaisia oireita?
Hanna Kautiainen

Säännöllisyys ja monipuolisuus: parasta pienelle vatsalle

Avainsanat taaperon ravitsemuksessa ovat säännöllisyys ja monipuolisuus. Aterioiden ja välipalojen muodostama säännöllinen ateriarytmi on pienelle lapselle tärkeää, sillä pitkät ateriavälit ja nälkä aiheuttavat helposti väsymystä ja ärtyneisyyttä. Koska lapsi voi syödä kerrallaan vain pieniä annoksia, on hänelle tarpeen tarjota päivittäin aamupala, lounas, päivällinen, iltapala ja 1–2 välipalaa. Päivähoidossa oleva lapsikin tarvitsee vielä kotona kunnon päivällisen ja iltapalan, jotta energiaa riittää kasvuun, kehitykseen ja leikkeihin. Koko perheelle suositellaan syömistä 3–4 tunnin välein, mikä vastaa 4–6 ateriakertaa päivässä. Säännöllinen syöminen tukee sekä kylläisyyden säätelyä että vireystilaa. Huoneenlämmössä säilyvät Valio Onni® puurot sopivat käteväksi  aamu -tai välipalaksi kotiin, puistoon, tai kyläilyreissulle.

Vuoden ikäinen on jo taitava lusikan käyttäjä, kunhan saa vaan mahdollisuuden harjoitteluun. Hän osaa myös osoittaa, milloin vatsa on kylläinen. Pienellä lapsella on ilmiömäinen kyky vakioida päivittäin tarvitsemansa energian saanti, vaikka ruokamäärä ja ruoan energiapitoisuus vaihtelevatkin eri aterioilla. Joskus ruokaa menee paljon, joskus vähän. Lautaselle saa jäädä ruokaa, eikä ruokaa tulisi koskaan pakonomaisesti tyrkyttää. Kannattaa luottaa siihen, että lapsi kyllä syö, kun hänellä on nälkä. Jos tuntuu, että ateria ei koskaan tule syödyksi, onko mahdollista, että annoskoko on liian suuri tai lapsi napostelee varsinaisten ruoka-aikojen välissä?

Valio Onni® lastenruokaperhe
Päivi Pitkänen
Nirsoileva syöminen
Päivi Pitkänen

Taaperon kanssa keittiöpuuhissa

Taapero osallistuu mielellään pieniin keittiöaskareisiin. Lapsi voi avustaa ruoanlaitossa laittamalla pilkottuja juureksia kattilaan, kunhan kattila ei vielä tässä vaiheessa ole kuumalla liedellä. Välillä makupala livahtaa ketterästi myös suuhun. Lapsen onkin hyvä antaa maistaa kaiken tyyppisiä ruokia, mutta suolaisten, etikkaisten, makeiden ja rasvaisten palojen napostelu on syytä rajoittaa vain maistamiseen. Lasta kannattaa rohkaista uteliaaksi maistajaksi, joka uskaltaa ja haluaa tutkia, tunnustella, haistella ja maistella uusia kiinnostavia ruoka-aineita. Mitä monipuolisempi ruokavalio lapsella on jo pienenä, sitä helpommin ja ennakkoluulottomammin hän suhtautuu uusiin ruokalajeihin myös myöhemmin. Karvaisiin ja happamiin makuihin tottuminen saattaa kuitenkin vaatia useamman maistamiskerran. Aikuisten ja vanhempien sisaruksien esimerkki saattaa houkutella arempaakin lasta maistamaan.

Jos haluat lukea lisää siitä, kuinka lapsen kanssa voi tutustua makujen maailmaan, lue artikkeli makukoulusta.

Reseptejä lapsiperheille:

Lisää reseptejä

Tutkittua tietoa lasten ravintoaineiden saannista

  • Suolan saanti kasvaa suomalaislapsilla merkittävästi yhden vuoden iän jälkeen. Päiväkoti-ikäiset lapset saavat suolaa keskimäärin noin viisi grammaa päivässä, kun suositeltava enimmäismäärä 2-5 -vuotiaille lapsille on 3-4 grammaa vuorokaudessa*.
  • Lisätyn sokerin saanti pysyy päiväkoti-ikäisillä lapsilla keskimäärin suositusten rajoissa (9 E%). Lisätyn sokerin saantisuositus on korkeintaan 10 E% päivässä. Lisättyä sokeria saadaan runsaammin viikonloppuisin, kuin arkipäivisin*.
  • Rasvan laadunsuhteen on parantamisen varaa. Päiväkoti-ikäiset lapset saavat ruokavaliostaan hieman suosituksia runsaammin tyydyttynyttä rasvaa*.
  • Lasten D-vitamiinin saanti ruoasta on parantunut vuoden 2010 jälkeen, kun maitoja ryhdyttiin D-vitaminoimaan 1 ug / 100 g, aiemman 0,5 ug / 100 g sijaan. Päiväkoti-ikäiset lapset Suomessa saavat D-vitamiinia ruoasta noin 9 ug / päivässä. D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on 10 ug / päivässä. 81 % lapsista käyttää D-vitamiinivalmistetta*
  • Proteiini on välttämätön ravintoaine lasten luuston normaalille kasvulle ja kehitykselle. Runsasta proteiinin saantia on kuitenkin syytä välttää leikki-ikäisillä, sillä runsas proteiininsaanti voi olla yhteydessä korkeampaan painoindeksiin myöhemmällä iässä**. Leikki-ikäisille lapsille ei suositella erityisiä proteiinilla täydennettyjä tuotteita, kuten proteiinijuomia tai proteiinipatukoita.

Lähteet: *DA­GIS-tut­ki­mus se­mi­naa­ri 7.11.2018 Hel­sin­gis­sä **Hörnell ym. Protein intake from 0 to 18 years of age and its relation to health: a systematic literature review for the 5th Nordic Nutrition Recommendations. 2013.