Terveellinen välipala on tärkeä osa arkea

Hyvin ja monipuolisesti koostettu välipala antaa virtaa ja auttaa jaksamaan aamusta iltaan. Niin lasten kuin aikuistenkin päivään tulisi kuulua aamiaisen ja pääaterioiden lisäksi terveellisiä välipaloja, jotta ateriavälit eivät pääse venymään liian pitkiksi. Välipalojen laadulla on yhtä tärkeä merkitys kuin pääaterioiden laadulla. Välipalan tulisikin olla järkevä kokonaisuus, eikä pelkkä makeannälän tyydyttäjä.

Välipalat auttavat jaksamaan

Säännöllinen syöminen auttaa suoriutumaan päivän velvollisuuksista täydellä teholla ja virtaa riittää vapaa-ajallekin. Kun energiansaanti pysyy tasaisena läpi päivän, välttyy myös ylilyönneiltä aterioilla, sillä huutavaan nälkään tulee helposti syötyä enemmän kuin oikeasti on tarpeen. Moni tarvitsee välipalan iltapäivällä ja omaa välipalan tarvettaan voi arvioida miettimällä, onko esimerkiksi kotiin mennessä jo kamala nälkä.

Pienet ateriat ja terveelliset välipalat

Liian harva ateriarytmi voi johtaa jatkuvaan syömiseen ja naposteluun. Toimivampi ratkaisu on syödä pienempiä aterioita ja ennalta suunniteltuja välipaloja. Pienemmät ateriat eivät saa kehoa vaatimaan päivälepoa, vaan olo on kevyen kylläinen ja pirteä. Suunnitellut välipalat taas täydentävät muuta päivän syömistä ja takaavat jaksamisen esimerkiksi iltapäivän viimeisinä työtunteina ja töistä kotiin palatessa.

Nälkä pysyy kurissa parhaiten, kun syö pieniä aterioita ja välipaloja yhteensä viidestä kuuteen kertaa päivässä eli noin 3-4 tunnin välein. Aamupalan, lounaan ja päivällisen lisäksi ateriarytmiin olisi siis hyvä sisällyttää yhdestä kolmeen väli- tai iltapalaa.

Valitse monipuolinen välipala

Hyvä välipala on kuin ateria pienoiskoossa – se sisältää kaikkia energiaravintoaineita sopivassa suhteessa, myös vitamiineja ja kivennäisaineita. Välipalaan on hyvä sisällyttää kasviksia, hedelmiä tai marjoja, runsaskuituisia viljatuotteita, laadukkaita proteiineja esimerkiksi maitotuotteista sekä ripaus hyvää rasvaa kasviöljyistä, levitteistä tai pähkinöistä.

Välipalareseptejä